fredag 4. mars 2011

Hjembakt brød:)

Hjembakt brød er det beste jeg får.....helst nystekt med brunost på.....Yammi:))
Jeg har jo mine faste oppskrifter jeg bruker......men nå fikk jeg lyst til å prøve noen nye oppskrifter.....så da
var det bare å lete gjennom alle oppskrifter som jeg hadde liggende fra ukeblar og lignende.
Da kom jeg over denne og den var veldig god og grov......akkurat som jeg vil ha den.



Tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere ettersom den var så god.

Denne oppskriften gir 2 brød.

4 dl sammalt hvete , grov
4 dl sammalt rug, grov
2 dl havregryn
1 dl hvetekim
2 dl hvetekli
8 dl hvetemel
3 ts salt
2 ss sirup
50 g gjær
5 dl vann
5 dl melk

Varm vesken til 37 grader.
Bland alt det tørre i bakebollen og tilsett sirup og væsken.
Elt deigen godt sammen.
Dekk deigen med plast og la den heve 1 time til dobbel størrelse.
Kna deigen smidig og fordel den på 2 brødformer a`1,5 liter.
Dekk med klede og etterhev i ca 1 time.

Stek brødene på nederste rille i ovnen på 200 grader i ca 1 time.
Avkjøl på rist.

LYKKE TIL!



Da er det bare å nyte lukten av hjembakt brød i huset.

Vi blogges.

Karipia

1 kommentar:

  1. Hei Karipia! Så hyggelig å få deg som følger og i tillegg få koselig hilsen:)) Hjemmebakt brød er noe jeg aldri har laget. Min far ELSKER det og mor lager mer enn gjerne hjemmelaget brød til han. Spennende å lese at du er utdannet kokk, er selv glad i å lage mat. Gleder meg til å bli bedre kjent med deg:)
    Klem Anne Karin

    SvarSlett