onsdag 21. november 2012

Heklet lyslykt.

Jeg har lenge hatt heklet lyslykt på "to do" listen min,
men har hatt så mange strikkebestillinger så jeg har ikke
prioritert det.
Men nå ble det endelig tid for meg også til å hekle meg lyslykter.
 
 
Den store er et syltetøyglass 15cm høyt og 8cm i diameter
og den lille lyslykten er duftelys i glass fra Ikea som heter Tindra.
 Mønster: Eget
Heklekrok: 3
Garn: Bomullsgarn
 
 
Jeg tenkte du kunne få mønsteret på den lille lyslykten i dag,
den som passer til Duftlys i glass fra Ikea.
 
Heklet lyslykt til Tindra glass.
Legg opp 4 lm og sett sammen til en ring med 1kjm.
1. omg: Hekle 12 st i ringen,den første staven i hver omg. er alltid 2 lm.
2. omg: Øk på hver stav ved å hekle 2 st i samme st. Tilsammen 24st.
3. omg: Øk på hver andre stav ved å hekle 2st i staven. Tilsammen 36st.
4. omg: Øk på hver tredje stav. Tilsammen 48st.
5. omg: Hekle 1st i hver stav.
6. omg: 5lm( de 2 første tilsvarer en stav), 1st i tredje masken,*3lm, 1st i tredje masken*
gjenta fra * til * ut omg.
7. omg: *3st i luftmaskebuen, 1 lm*, gjenta fra * til * ut omg.
Gjenta omg 6 og 7 tlisammen 5 ganger.
Avslutt med en Picot kant og pass på å få picoten på den andre st hver gang.
2fm,*3 lm, 1kjm i første lm,3fm* gjenta fra * til * ut omg.
Fest tråden og du har en ny lyslykt.
 
 
Mønsteret på den store lykten får dere en annen dag.
Nå skal jeg hekle videre for dette var moro.
En finfin onsdag til dere alle:)
 
Vi blogges:))
 
Karipia

20 kommentarer:

  1. Ååå, disse var kjempesøte :) Så lekkert, atte!!
    Artig å se andre varianter enn de man lager selv :) Ha en kjempefin og varm onsdag tilbake :)

    SvarSlett
  2. Disse var fine! Hvilket garn har du brukt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har brukt tynt bomullsgarn, var en rest så jeg hadde ingen label på det så vet ikke hva det heter......her kan du bruke det meste av garn, bare å prøve seg fram med maskeantallet.

      Slett
  3. Nydelige lyslykter ,ønsker nok en gang at jeg kunne hekle.

    SvarSlett
  4. Så fine lyslykter. Vil så gjerne lære å hekle så jeg kan helkle slike selv.

    SvarSlett
  5. Så utrolig fine de er!:) Og tusen takk for at du legger ut oppskriften på det lille glasset - har flere slike glass stående som jeg bruker til telysestaker, og har lenge tenkt at de hadde sett enda penere ut med heklet trekk - men jeg har ikke tålmodighet til å sitte og prøve meg frem selv :) Men nå skal jeg prøve dette mønesteret! :)

    SvarSlett
  6. Så fine dei er! Eg har lova ein kjær kollega å hekle til henne, og det er mest så eg gler meg ;)

    SvarSlett
  7. Kjempesøte lyslykter! Eg er godt i gong med å hekle nokre eg og, som skal bli julegåver.

    SvarSlett
  8. det var noen utrolig fine lykter! Nå begynte det å krible i heklefingrene mine ;) Takk for at du deler oppskriften! :)

    SvarSlett