søndag 10. juli 2011

Gamle bord blir nye.

Jeg har fått meg noen nydelig bord til min onkel.
Det ene var hvitt når jeg fikk det, men hadde flere
sårskader på bordplaten og litt gulaktig hvitfarge.


Så etter litt pussing og 3 strøk med maling ble det et flott bord.
Jeg elsker utskjæringene på foten.


Også er jeg så heldig å få flere plasser å sette fra meg litt stasj på.....


Bordet har allerede fått sin plass i stua
og passet perfekt inn.

Det andre bordet var brunt da jeg fikk det og ble selvfølgelig
malt hvitt det også.
Måtte ha 4 strøk maling på det før jeg ble fornøyd.


Dette bordet blir byttet ut med ett annet bord ved siden av salongen min tror jeg.
Må prøve meg litt fram for å se hvordan det blir.


Vi blogges:))

Karipia

lørdag 9. juli 2011

Min hvite stil.

Ja dere har sikkert skjønt det for lenge siden at jeg elsker den hvite stilen.
Og alt jeg kommer over av gamle ting kan forandres
med litt hvitmaling og bli som ny.


Jeg har en snill onkel som har gitt meg mye gammelt
i det siste.
Han holder på å flytte og da kommer det fram litt av hvert vettu.
Jeg fikk disse messinglysestakene til han.
Og slike kammerstaker har jeg vært på utkikk etter lenge.


De er i massiv messing......men det kan vi skjule......hihi


Nå ble den fiiiiiin ja:))

Jeg fant også noen gamle messing rammer på hytta.
De har jeg alltid likt, så de har alltid stått framme.
Først her hjemme og de siste årene på hytta.


Menn ettersom den hvite stilen har kommet mer og mer på hytta også,
bestemte jeg meg for å ta de med hjem og pusse de opp litt.


Den ene rammen satt jeg vintage bilder i.
Mens den andre ble det konfirmasjonsbilde av mine 2 største barn i.


Nå blir de sikkert kjempefornøyd tenker jeg.....hihi
Enda flere bilder av de framme......


Det var det jeg hadde for denne gang mine kjære venner.
Jeg skulle vaske litt hus i kveld tenkte jeg,
men plutselig endte jeg opp med å rydde i mønstersamlinga mi.......
og jøje meg så mye rart jeg har gjemt på.....
Her blir det skikkelig opprydding:))
Vasking sa du........det får bli i morgen.......
da er det jo meldt regn:))

Ønsker dere alle en finfin sommerkveld:))
Vi blogges:))

Karipia



Fredag og kosekveld.

I går var det fredag og hælga startet.
Ikke at det er den store forskjell på dagene mine
akkurat nå.
Går jo "bare" hjæm og driv dank for tiden jeg.......
 Men fordi om jeg ikke kan være med på så mye sprell med den foten min
så er mannen i huset superflink til å ta med seg guttene på
opplevelser alene.
Etter jobb i går pakket de sekkene og dro til skogs ved Støren.
De skal ligge i Lavo ved att vann der og padle i kano og fiske og kose seg
sammen med hver sin kompis og deres far.
En skikkelig guttetur.

Jeg blir hjemme alene og gjør det jeg er best på
for tiden og det er "ingenting"......
Jeg fikk et interiørblad i helgagave fra ei snill venninne i går
så jeg satt og kosa meg med det etter at gutan dro.


Heklekroken var også framme selvfølgelig.
Jeg har begynt å hekle på et vognteppe.


Så ei heklevenninne sitte å hekle på noen store lapper på tirsdags kvelden
når jeg var på strikkekafe.
Fikk låne hennes lapp og med litt muntlig veiledning så satt mønsteret vettu.


I midten er det fire ringer som hekles sammen før jeg begynner å hekle firkanten rundt.
Stilig ja?
Jeg falt pladask for mønsteret ihvertfall og hekler litt imellom
alle sjalprosjektene mine......hihi
8 lapper har det blitt men må ha mange fler.
Men ingen hast vettu......


Kveldsmaten ble skinkeomelett.
Men jeg klarer jo ikke å lage mat til en person,
så over halve omeletten ble til overs.......
jaja...... men god var den da.


Rastløs som jeg er........klarte jeg jo ikke å sitte i ro hele kvelden
selvfølgelig.....
Det ble en tur i garagen hvor jeg holder på å male litt........
bilder av det kommer når jeg er ferdig.
Men plutselig fikk jeg det for meg at jeg skulle begynne å snekre.....
Fant fram noen fjøler som var rundt komfyren vi nettopp kjøpte.
Gjenbruk kalles det.......hihi


Disse 4 fjølene skal bli til noe.........men hva?

Hva tror du jeg skal lage av disse?

Resultatet får du se senere i dag,
når det er ferdig malt.
Må vel en tur i garagen å male siste strøket nå.

Vi blogges:))

Karipia


fredag 8. juli 2011

Enda ett Multnomah sjal.

Tror du ikke jeg fant enda et Multnomah sjal
ferdig strikket i en hobby kiste på stua.
Det plupper jo opp det ene sjalet etter det andre her.......

Men nå tror jeg ikke det ligger flere og slenger rundt her da.....
bare de jeg har på pinnene nå....hihi

Dette sjalet er jo lilla......hmmmmm
så da er det nok ikke tiltenkt meg selv ihvertfall......hihi
jeg liker jo IKKE lilla......
Da blir det nok en gave til noen som liker den fargen:))


Mønster: Multnomah
Pinner: 4,5
Garn: 95 gram Sandnes Alpakka (100% alpakka)

Det ble et veldig mykt og godt sjal som
kommer til å varme godt over skuldrene en kald høstkveld:))

Vi blogges snart igjen:)

Karipia

Sukker og Fløte:)

Det er ikke mye jeg samler på......
men jeg er veldig svak for sukker og fløte sett:)


Det har jeg vel egentlig vært lenge.
Har en "liten" samling på hytta.


Der får de stå fremme på kjøkkenet så jeg kan nyte synet av de.


Noen er nye.
Noen er gamle.
Noen er VELDIG gamle.


Sånn som denne sukkerskåla og denne skjeen.
De er veeeeeeldig gamle.


Så er det noen som er i nymotens stil.
Slik som dette settet med emblem på.


Noen sett  er arvet fra både mormor og bestemor.
Mens andre sett er kjøpt på auksjon eller loppis.


Og noen har jeg fått i gaver.


Det er ihvertfall moro å ha så mange forskjellige typer.


Noen har mere betydning for meg enn andre selvfølgelig.
De som er arvet er det jo mere stas å ha.
Dette er samlinga jeg har på hytta.......
jeg har også ei lita samling her hjemme,
men den får jeg ta bilde av en annen gang:))

Vi blogges snart igjen:))

Karipia

Give away hos Sissel`s syglede.

Du må ta turen innom bloggen til Sissel`s syglede
Hun har en flott give away du ikke må gå glipp av.


Hun har hele 2 premier:)
Det er første premien du ser her.

Vi blogges:))

Karipia

torsdag 7. juli 2011

Forandring fryder:)

Jeg har blitt hekta på spraymaling.......hihi
Alt kan sprayes har jeg funnet ut.


Denne lysestaken er liksom litt ut.......
men med litt spraymaling er den plutselig Hot.


Men jeg syns den manglet det "lille ekstra"......
så jeg måtte i tenkeboksen (hobbyrommet)
Der fant jeg en søt serviett som passet.....
og med litt decopagelim ble resultatet bra.


Jeg ble fornøyd og lysestaken har kommet på veggen.
Dette var moro.......så nå har jeg vært på messing leting i alle krinkler og kroker
både her og der.
Har funnet meg noen skatter som skal forvandles......
men først må jeg på handling......
er jo tom for spraymaling:(


Det er alle de flotte sisseleringene på messingen som gjør at jeg liker den så godt.
Hva syns du?
Kanskje du syns jeg er tullete som finner på å male messingen,
det er jo de som liker den slik som den er også vet jeg....
men ikke jeg:))
Derfor maler jeg den med god samvittighet:))

Ettersom jeg er tom for spraymaling til messingen
har jeg tatt fram interiørmalinga og noen gamle bord som skal pusses opp.

Vi blogges:))

Karipia

onsdag 6. juli 2011

Ishbel i Sisu.

I kveld har jeg og familien vært på Torvet i Trondheim for å få
med oss det årlige showet
VG-lista Topp 20.
Der var det manga flotte artister og vi hadde en flott kveld sammen
med alle de andre 15 000 frammøtte.
Sliten i foten no ja....... men det var verdt det.
Får bare sitte litt ekstra høyt med den resten av kvelden......hihi

Mens vi var i byen å kosa oss hadde jeg ett sjal liggende til blokking.
Jeg fant noen ferdige sjal i en hobbykiste på stua
her en dag.
Jeg finner det meste for tiden........ihvertfall mange
Ufoer ( uferdige prosjekt)
Dette sjalet var ferdig strikket, men manglet å feste
ett par tråder også måtte det blokkes.
Og slikt tar jo tid........hihi


Nå er det gjort og sjalet ble nydelig.
Jeg måtte spørre meg fram blant flere strikke venninner
før jeg fant ut hva sjalet het.
Det lå jo selvfølgelig ikke noe mønster sammen med sjalet.....hihi
Og jeg kjente ikke igjen mønsteret....
Men vi fant ut at det var Ishbel:)

Mønster. Ishbel
Pinner. 4 tenker jeg......hihi
Garn: 90 gram Sisu ( 80% ull og 20% nylon)


Nå ligger det siste Ufo sjalet til blokking.....
så det får du se i morgen.
Moro når en finner så mange ferdige ting på engang:))
Nå er det kosestund i godstolen med heklekroken
resten av kvelden.
Ønsker dere alle en fortsatt fin onsdags kveld:))

Vi blogges:)

Karipia

Tunika i sprelske farger.

Denne jente Tunikaen er en Ufo jeg fant her om dagen.
Det var egentlig bare å feste noen tråder
så var den ferdig.


Det kan være garnet som er grunnen til at jeg ikke har gjort den helt ferdig......
Jeg liker nemlig IKKE garnet i det hele tatt....
skjønner egentlig ikke hvorfor jeg strikket den søte tunikaen i akkurat dette garnet.
Altfor mye farger etter min mening.....hihi
Men nå er Tunikaen ferdig og det kan jo hende at noen
liker akkurat dette fargevalget.


Mønster: Tunika med påfuglmønster fra Sandneshefte 0910 Barn
Pinner: 3
Garn: 170g Teksrena (100% ull)

Selve Tunikaen syns jeg er veldig søt.....
så jeg må kanskje strikke den i en annen farge etterhvert....hihi
Jooooosa kanskje?????

Vi blogges snart igjen:)

Karipia





tirsdag 5. juli 2011

2 løpere i sommerfarger.

Jeg har hatt "Ufo dag" sammen med ei god venninne i dag.
Planen var at vi skulle sy på en duk som vi begge har sydd.
Vi mangler bare håndsying på den.........
MASSE håndsying:)


Her sitter Kristina og syr lukkekanten på løperen sin.
Den er nydelig den løperen "Høytidsengler"
Planen er at vi skal bli ferdig med all aplikeringen til advent,
så da har vi litt tid på oss......men tiden går fort så vi får se.........
Joda.....vi skal rekke den fristen med å pushe hverandre.


Jeg fant ikke den duken på hobbyrommet mitt og orket ikke
å lete etter den heller.
Men jeg fant et par andre løpere som manglet
håndsying av lukkekanten,
så da gjorde jeg ferdig dem i dag så får jeg heller lete fram den andre løperen
til neste gang vi treffes.


Jeg fulgte ikke mønster når jeg sydde disse løperne.
Brukte bare bredden på stoffet som da ble lengden på løperen og
satt sammen de stoffene jeg syns passet sammen.
Enkel og grei måte å sy løper på.
Jeg liker fasongen på den første.....
også er det jo blonder på den........LOVE IT!


Den andre er søt den også.....
men her er det ingen blonder eller annet stasj.
Ganske enkel med andre ord.......

Det enkle er ofte det beste!


Og begge løperene går selvfølgelig i duse rosatoner........
Passer perfekt i Karipia`s stue:))

Det var ihvertfall deilig å få gjort ferdig noen Ufoer.
Jeg ble ferdig med flere prosjekt faktisk,
 men de blir blogget i morgen:)

Vi blogges:))

Karipia




Heklet lyslykt.

Etter ei helg på hytta uten å røre hverken strikkepinner eller
heklekrok, tok jeg fram heklekroken i går.
Har sett på disse søte lyslyktene lenge nå,
og har hele tiden tenkt at jeg må hekle meg slike.

Har vel egentlig skulla heklet ferdig sjalet mitt eller strikket
ferdig et annet sjal.......men neida......
vi begynner på enda et prosjekt:))
Typisk meg.......
men dette ble jo ferdig så da er det greit:)) hihi

Et enkelt lite kvelds prosjekt......tok ikke lange tiden.
Jeg heklet etter mål på glasset jeg hadde og diktet mønster etterhvert
som jeg heklet.
Det samme gjorde jeg med blomsten.
Enkelt og greit:))

Og jeg ble veldig fornøyd med resultatet,
så det blir nok heklet flere slike.

Vi blogges:))

Karipia

En rusten og vakker lykt.

Jeg fant noen gamle lyslykter i garagen som var full av rust,
og malingen hadde begynt å skalle av.

PERFEKT!

Jeg elsker ting som blir slitt på den måten,
så lyktene måtte selvfølgelig få bli med på hytten og lyse opp
kveldene på terassen der.


De er nok ikke så veldig gamle,
 det er nok været som har tæret på de.
Men vakkert er det......syns jeg ihvertfall.


Og nytte for seg gjør de jo også:))
Kommer nok til å nyte synet av disse på sene sommerkvelder
på hytta:))


Nå er denne sommerkvelden også blitt sen,
så det er nok på tide å krype under dyna.
Ny dag med nye muligheter i morgen.......
En dag som jeg gleder meg masse til.
Har flere planer for dagen......
håper bare jeg orker å gjøre alt jeg har planer om.....
Formen har ikke vært på topp de siste dagene,
men jeg kjenner den er på vei:))
Så vi håper på en god dag:))

Vi blogges:))

Karipia

søndag 3. juli 2011

Deilig rosa sjal.

Jeg har strikket et deilig sjal i Alpakka og Vivaldi.


Et enkelt sjal å strikke men selvfølgelig noe tull med Drops mønsteret som det alltid er.
Denne gangen var det opplyst altfor mye garn i mønsteret,
 noe som resulterte i myegarn til overs.
Vi får finne noe annet å strikke av restene etterhvert,
men det kan jo resultere i at noen velger å ikke strikke sjalet for
de syns det blir for dyrt.
Det sto at jeg trengte 200g Alpakka, mens det gikk med 150g.
Det sto at jeg trengte 150g Vivaldi, mens jeg brukte 50g.
Det er et ganske dyrt garn så det blir jo noen kroner spart.....

Pinner: nr 6
Garn: 150g Alpakka og 50g Vivaldi

Dette blir nok ett favorittsjal på kjølige sommerkvelder.
Og det er jo strikket i Karipia`s favorittfarge:))
Nydelig:))

Har hatt ei skikkelig avslappende hælg på hytta.
Hadde planer om å strikke sjal, men det ble ikke strikket en maske.......
Mannen sto på og jobbet som vanlig.
Denne gangen var det plenklipping av ymse slag.....
måtte trå til med Jå flere plasser også.
Men Karipia var ikke i slag til å være kreativ......
neste gang kanskje:))
Vi blogges:))

Karipia