onsdag 21. desember 2011

Lommetøfler.

De er kjekke disse lommetøflene.
Jeg strikket et par som skal ligge under juletreet
og forhåpentligvis varme føttene til min gamle mormor.

Mønster: Lommetøfler
Pinner: 3,5
Garn: 50g Smart

LOMMETØFLER
Legg opp 54 m og strikk vrangbord 2 rett og 2 vrang
til arbeidet måler 18cm.
Fell så alle maskene av (2 rett og 2 vrang)
 Sy sammen i begge kortsider.
 Hekle så kant rundt,
  1 dobbelstav,2 luftm hele veien rundt,
pass på å hopp over 2 masker før du lager neste dobbelstav.
Gjør det samme på neste omg også.
Lag så en tungekant med å fylle buene slik: 
 Første bue, 1halvstav, 1stav ,1dobbelstav, 1stav, 1 halvstav,
i neste bue hekler du en fastmaske, gjenta hele veien rundt. 


Navnet på disse kommer vel av at de er så små at du får de lett i en lomme,
så de er kjekke å ha med seg.
Og de ser ikke akkurat ut som tøfler før de kommer på foten......hihi


Men de sitter godt på foten og de gjør nytten sin.......
de varmer:))

Nå er Julen like om hjørnet og jeg nikoser meg om dagene.
I dag skal jeg bake diverse brød tenkte jeg og lage balsamicosild.
Bare kosing med andre ord.
Blir nok god tid til strikking og avslapping også.

Ønsker alle mine lesere

GOD JUL
OG
GODT NYTTÅR.

Vi blogges nok snart igjen:))

Karipia

2 kommentarer:

  1. Herlige tøfler, litt anderledes enn de eg strikker, men dine så herlige ut!

    Eg og NYTER disse fredfulle dagene, er FERDIG til Jul og har senket skuldrene, eller egentlig var de aldri helt oppe hehe-har tatt det fullstendig KULI kan man si!

    KOS deg NYT Jula med dine, vennen!

    Go`Juleklem fra en GLAD Vibbedille ;))

    SvarSlett
  2. Tusen takk for en super enkel oppskrift :-) nu kan jeg åsså strikke lommetøfler :-)

    SvarSlett