mandag 24. desember 2012

Lillejulaften med pakkefest.

I går samlet vi familien til Julebord her hjemme.
Hos oss har lille julaften også blitt en samlingsdag med våre egne tradisjoner.
Vi spiser god mat og nyter god drikke,
og det viktigste av alt............
vi har
 
PAKKEFEST.
 
 
Pakkefest foregår på denne måten:
Vi hadde ca 30 små pakker på bordet.
Noen fornuftige pakker,
og noen ikke fullt så fornuftig......hihi
Så kaster vi 2 terninger.

Når du får 2 like på terningene, får du ta deg en pakke
Vi kaster terninger på rundgang,
får 3 forsøk hver gang.
Sånn holder vi på til alle pakkene er plukket.
Så åpner vi pakkene og ser hva vi har vunnet.
Da starter en ny runde med kasting av terninger.
Da setter jeg på alarm på klokka og bare jeg vet hvor lenge vi skal holde på.
Denne gangen satte jeg på 20 minutter.
Når vi nå får 2 like kan vi "stjele" den pakken vi har lyst på.
Det er nå det blir moro for det er alltid ett par pakker som er mere populære enn andre,
så det blir en kamp om disse.
I år var det flaxloddene og en "krystall" telysholder som ble mest populære.
Fikk dere lyst til å leke nå?
Dette har ihvertfall blitt en tradisjon til oss på lille julaften.
Og jeg ordner denne leken noen ganger på jentekvelder også.
 
 
Vi var 10 stk til bords i går,
meg, mannen, våre 4 barn, svigersønn, min onkel, min bror og hans frue.
 
 
Som du ser serverte jeg koldtbord.
Her var nesten alt hjemmelaget og på bordet fantes:
 
cognacgravet laks m/ sennepssaus
røkt laks
sashimi
ribbepålegg
lettrøkt svineskinke
sylte (ikke hjemmelaget)
baconsurret kyllingfilet fyllt med brie
saltbakte poteter
lun leverpostei med sprøstekt bacon
fritert scampi
rekesalat
drue og purreløksalat
rødbetsalat (ikke hjemmelaget)
serranoskinke
shoritzo pølse
eggerøre
potetsalat
lun asparges med serranoskinke surret rundt
 
 
Og til dessert var det karamellpudding og
frisk fruktsalat.
 
 
Som du skjønner ble vi god og mett...........
og jeg har helt sikkert mat for resten av julen igjen.
Blir alltid så mye mat igjen når man har koldtbord,
men det er den hyggeligste maten jeg lager.
 
 
Et fint pyntet festbord i hvitt og sølv
før all maten kom på bordet.
 
Det blir en annerledes julaften i år.
Min mor er ikke blant oss lenger
og det er et savn.
Men vi minnes <3 <3 <3
Jeg får jo så god tid i dag ettersom jeg ikke skal lage julemiddagen.
Så her skal dagen nytes og koses........uten kjøkkenforkle <3
 
Ønsker alle mine fine lesere en
 
 GOD JUL
 
Tusen takk til dere alle som har fulgt meg og  mine aktiviteter i denne bloggen ,
hadde ikke blitt noe blogging uten dere .
Og jeg gleder meg til fortsettelsen i 2013.
Men det blir sikkert noen blogginnlegg i romjulen også.

Vi blogges:))

Karipia

6 kommentarer:

  1. Høres ut til at dere hadde en hyggelig kveld :) Godt med egne tradisjoner. Pakkeleken hører nyttårsaften til her i huset.
    Alltid vondt når noen vi har kjær, men vi har heldigvis de gode minnene <3
    God jul til deg og dine!

    Klem

    SvarSlett
  2. Så koselig med lille julaftenfest! Da er man i havn med pynting og pakking og skuldrene senkes, bare å nyte resten samt minnene, det er viktig :) Pakkeleken høres kjempeartig ut, har vært med på det et par ganger men lenge siden. Men den må prøves igjen ! God jul til deg og dine!

    SvarSlett
  3. For en koselig tradisjon dere har på lille julaften med pakke leken.
    Ja det er vondt når noen man har kjær går bort.
    Merker jeg savner min pappa forsatt enda det er mange år siden han gikk bort.
    Dere får forsatt har en kjempe god jul og kos dere massse.

    SvarSlett
  4. ن أجل غرغرينا القدم السكري ينبغي القيام بالفحص الدوري للجروح بالفحص البصري وتحديد أي علامات على عدم الشفاء السريع وزيادة خطر حدوث الغرغرينا. وفي حالة وجود أي تغيير في الحالة الصحية ينبغي مراجعة الطبيب على الفور.

    SvarSlett