mandag 21. januar 2013

Mønster på grytklutene.

Har fått mange meldinger og mail ang. grytklutene mine fra forrige innlegg.
Det var mange som ønsket mønsteret på de,
og det er jo hyggelig
så da deler jeg det med dere.
Jeg er ikke så god på å forklare heklede mønster,
men håper det er forståelig for dere.
 
 
Mønster: Eget
Heklekrok: 3
Garn: 40g Mandarin Petit
 
 
 
Karipia`s grytkluter i vårfarger.
 
Legg opp 6 lm og sett sammen til en ring med 1 kjm.
1. omg. Hekle *3 st, 2 lm* gjenta fra * til * tilsammen 6 ganger i ringen
( første st på hver omg lages av 3 lm og avslutt hver omg med 1 kjm i tredje lm på første stav)
2. omg. 5 st, 2 lm omg rundt, og de 2 ekstra stavene lages i lm buen fra forrige omg,
en stav i ringen før stavgruppen og en stav i ringen etter stavgruppen.
Håper dere skjønner hva jeg mener.
Slik øker du på hver omg til passe størrelse.
Jeg heklet 11 omg før jeg begynte med bølgekanten ytterst som hekles slik:
4 st i første st fra forrige omg, hopp over 2 st og hekle 4 st i neste st.
Fortsett slik til du kommer rundt og avslutt med en hempe som du lager ved å hekle 10 lm,
fest den med 1 kjm i bølgekanten.
Hekle 15 fm i hempen.
Så er det bare å hekle en grytklut til.
Dette er et fint resteprosjekt,
for det går med tilsammen 40g på begge grytklutene og hvis du vil lage den stripete som meg,
så trenger du ikke mange gram av hver farge.
Og du kan selvfølgelig bruke allslags bomullsgarn,
tykkere garn gjør grytklutene tykkere.
 
Lykke til!!
 
 
 
Gi meg gjenre beskjed hvis det er noe som er vanskelig å forstå.
Jeg hjelper gjerne.
 
Så vil jeg gjerne takke dere for alle kommentarer og mailer.
Det er så hyggelig å høre fra dere,
så fortsett gjerne med det fine lesere <3
 
Vi blogges:))
 
Karipia

6 kommentarer:

  1. Tusen takk, men du er nå en inspirasjonskilde selv.

    Ha en fin dag videre

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Bente :)
      En finfin dag til deg også :)

      Klem

      Slett
  2. Hei! Utrolig søt, liten blogg du har. Et lite spørsmål, hekler du lyslykter på bestilling? I så fall, hvor mye skal du ha for et par-tre? :)

    Hilsen fra Hamar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan sende meg en mail på karisaeteroy@hotmail.com
      så avtaler vi der.

      Kari

      Slett
  3. Du så flotte disse var.. Herlige farger.. Ha en fin uke videre..

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Blammy. En finfin uke ønskes deg også,

      Slett