fredag 28. oktober 2011

Deilig babydress med hette.

Denne deilige babydressen syns jeg var moro å strikke.
Likte mønsteret veldig godt,
og morsomt at det er hette på.


Kjempesøte knapper fant jeg også.
Søte små bamseansikt.


Mønster: Hefte nr. 9 Sandnes Lanett
Pinner: 2,5
Garn: 100% Baby Merinoull
Str: 6mnd

Da må jeg vel finne meg ett nytt helgeprosjekt.
Og det må være så enkelt som 1 rett, 1 rett, 1 rett...........
for her blir det skikkelig helgekos med mye skravling og god vin.
Jeg får nemlig besøk av 2 herlige jenter fra Oslo i helgen
noe jeg gleder meg masse til.

Vi blogges snart igjen:))

Karipia

torsdag 27. oktober 2011

Gjesterommet.

Etter at eldstemann av barna flyttet ut,
fikk vi ett ekstra rom som vi pusset opp og ordnet som gjesterom/kontor/hobbyrom.
Vi malte veggene i dus rosa og en vegg brun.
Malte taket, la nytt gulv og skiftet ut alt listverk til hvitt.


Vi satt inn en sovesofa som har plass til 2 overnattingsgjester.
Og ja du hørte riktig........
det ble også et hobbyrom fordi om jeg har et eget hobbyrom
vegg i vegg med rommet.
Jeg hadde ingen ordning på alt garnet mitt og hobbybøkene,
så da ordnet jeg plass til garn og bøker på gjesterommet.
Alt garnet er skjult i de 10 rosa kassene.

Gutta fikk ny flatskjerm og DVD spiller, så da ble det rom for de også.

Mannen fikk skrivepult sånn at han kan ha hjemmekontoret sitt der inne.

Det er ikke veldig stort dette rommet,
men du verden så mye det rommer nå.
Vi ble veldig fornøyde alle mann og rommet brukes daglig.


Vi har nok en nydelig dag i Trondheim,
måtte det bare vare:))
Dagen skal brukes til å ordne og handle til gjestene mine kommer i helgen
og jeg skal pakke sekkene til gutta som skal på jakt.
Håper alle dere andre også får en flott torsdag.
Vi blogges snart igjen:))

Karipia

onsdag 26. oktober 2011

Pynteputer.

Jeg har sydd puter til datteren min.
Hun fikk noen gardinlengder til overs når hun flyttet.
Gjenbruk er jo kjekt, så da sydde jeg 2 puter av en gardinlengde.


Sydde på knapper for pynt.


Litt stilig når putene matcher gardinene ja.
Mottakeren ble ihvertfall fornøyd og da er jeg fornøyd.

Lille lørdag i dag og snart hælg:))
Gjett om jeg gleder meg til helgen da.........
Oh YES:))
Og hvorfor skal du nok få vite etterhvert.
I dag har jeg også sydd 4 grytekluter til naboen
og ble så ivrigetter å få levert de at jeg glemte å ta bilde.....
Jaja....alt trenger jo ikke å blogges:))
Nå skal jeg sitte med foten høyt resten av kvelden
med strikkinga i fanget:))

Vi blogges:))

Karipia



Nattarbeid og baby booties.

I går kveld fikk jeg det for meg at jeg skulle tine av fryseskapet,
og JA det trengtes.
Men trenger kanskje ikke å begynne med det når det nærmer
seg natta.
Men det gjorde jeg altså og da ble det noen timer venting.
Og hva gjør man mens man venter.........
Jo man hekler:))


Disse tøffe baby bootiesene kjøpte jeg mønster på før helgen og har
nå fått heklet 2 par.
Jeg syns de er skikkelig kule og jeg kommer til å hekle mange fler.


Mønster: Babybooties
Heklekrok: 3,5
Garn: 60g Mitu (50% Alpakka og 50% Ull)
50 g av hovedfargen og en rest til sålen og kanten.

De ble så myke og gode og jeg gleder meg til å gi de bort til
små babyer.

Jeg er litt småtrøtt i dag kjenner jeg.
Jeg ble ferdig med fryseskapet halv tre i natt og brukte litt tid på å få sove etterpå.
Her ser dere all isen som var i skapet,
ble ikke mye plass til mat etterhvert, så det trengtes virkelig å få iset det av.


Nå når både kjøkkenskap og fryseren er ordnet,
kan jeg bare sitte å vente på julefølelsen komme.

Vi blogges snart igjen:))

Karipia


tirsdag 25. oktober 2011

Engler daler ned.......

Ja her daler englene ned for tiden.......
Bestillingene står i kø for disse englebarn smykkene.
Her er noen av de jeg har laget i det siste.


Dette armbåndet ble laget til ei strikkevenninne som elsker rødt,
så hun markerer sine tre jenter som røde englebarn.


Smykke ble det på henne også.
Mamman på smykket er blank og englebarna røde.


Her er barna grå og brun.
En litt annerledes sammensetting,
men jeg syns det ble fint.


Og denne mamman ville ha lilla englebarn.

I ettermiddag bestemte jeg meg for å undersøke hva som egentlig
fins i kjøkkenskapene mine.
Og det var litt av hvert skal jeg si deg.
Derfor ble det en skikkelig storopprydding hvor MYE ble kastet.
Så utrolig mye rart man samler på.
Og så deilig når alt i skapene er sortert og jeg igjen har oversikt over hva som finnes.

Bestillingene har tatt helt av etter at jeg igjen har begynt å blogge
og det er sååååå moro.
Takk for alle koselige tilbakemeldinger også,
det var moro å begynne å blogge igjen.

Vi blogges snart igjen:))

Karipia



Ny lampe.

Jeg fikk lyst på ei ny lampe på det nye gjesterommet
og den må selvfølgelig være litt nostalgisk.


En helt enkel lampeskjerm ble pyntet med blonder, silkeblomster og
et nostalgisk bilde.
Før jeg begynte var det en enkel Ikea lampe.


Og lampen passet perfekt på gjesterommet.
Bilder fra gjesterommet kan dere få i et annet blogginnlegg.


Vi blogges:))

Karipia

mandag 24. oktober 2011

Babystrikk.

Jeg har strikket litt babytøy de siste ukene og her er noe av det som er ferdig.
Det første er en babyjakke med.tøff alpelue.


Settet er strikket i perlestrikk og fletter.
Mønsteret er gammelt......men like moderne nå som den gang.
Jeg har strikket i babyull på pinne 2,5.

Det andre settet er bukse og genser i babyull.
Også et gammelt mønster jeg fant i samlinga mi.


Skikkelig ballongbukse ble det.....hihi
Men genseren likte jeg mønsteret på da
og jeg brukte noen søte fotballknapper på skuldrene.


Før jeg finner fram strikkepinnene og godstolen i kveld må jeg
få gjort litt på hobbyrommet.
Har endel bestillinger liggende.......og det er koselig.

Takker for alle koselige tilbakemeldinger fra dere alle.
Da blir det ekstra kjekt å blogge:))

Vi blogges snart igjen.

Karipia



Telysposer.

Jeg ser jeg har fått endel nye følgere på bloggen min
og jeg vil ønske dere hjertelig velkommen.
Håper dere vil trives her inne hos meg.

Jeg fikk sydd noen telysposer i går.
Hadde noen fine timer foran symaskinen.
Det var leeeenge siden sist:))


Disse telysposene er veldig fine gaver, så det skal lages flere.
Må bare få kjøpt mere vatt i dag for jeg gikk tom.


Har flere bestillinger på de også,
så her er det bare å velge.......første mann til mølla.


Det var moro å sy litt igjen, så jeg håper lysten fortsetter
og at jeg blir litt kreativ foran symaskinen igjen.


I dag er det meldt hele 15 grader og sol i Trondheim.
Det ser ut som det skal bli en flott høstdag med andre ord.
Jeg skal nyte dagen i byen sammen ei god venninne.
Ønsker dere alle en flott mandag.

Vi blogges snart igjen.

Karipia 



søndag 23. oktober 2011

Julestrømper.

Jeg har fått mange kommentarer på at dere savner bloggingen min.
Og det er koselig.
Jeg lovte dere at det skulle komme etterhvert,
og her kommer endelig ett innlegg etter 6 uker bloggtørke.
Jeg har ikke hatt lyst til å blogge og da er det bare å la det være,
til lysten kommer tilbake.
Og nå er lysten her.

Mitt første innlegg blir av julestrømpene jeg lagde i dag.
Selve strømpen er ferdig kjøpt og jeg har dekorert
med nostalgiske bilder og blonder.
Syns de ble søte jeg.


Disse blir venninnegaver,
men jeg kommer til å lage flere for salg,
for disse ble populære.


Har lyst på slike selv også,
så må vel lage ett par stk til meg selv også.


Det var godt å være igang med bloggingen igjen,
så vi satser på at det ikke blir så lenge til neste gang.


Da er helgen straks over og jeg har en innholdsrik uke foran meg.

Ønsker dere alle sammen en riktig flott uke.

Vi blogges:))

Karipia

lørdag 10. september 2011

Høy puls i Ørska:))

Det er navnet på disse pulsvantene som er designet av ToneM
i helgen:))


Mønster: ToneM`s "Høy puls i Ørska"
Pinner: 5
Garn: ca 80g Nepal (65% ull og 35% alpaka)


Med tillatelse fra ToneM får du mønsteret her:

Legg opp 42m på pinne nr 5.
1 omg. 4r, 2v
2 omg. 4r, 2v
3 omg. 4r, 2v
4 omg. 4r, 2v
5 omg. 4r, 2v
6 omg. flette på de rette maskene ved å sette de 2 første rett maskene
på flettepinne foran arb.
 Strikk de 2 siste maskene og deretter de på flettepinnen.

Gjenta disse 6 omg til du har 8 fletter.
Da strikker du fram og tilbake i 5 omg til tommelåpning
og fortsetter etterpå med en flette og omg 1-5 før du feller av.

Lykke til med strikkingen.

Vi blogges:))

Karipia


fredag 9. september 2011

Sokker på en kveld.

Jeg har faktisk strikket ett par sokker på en kveld.
Jeg som ikke liker å strikke sokker engang.
Men disse ankelsokkene var enkle og kjappe å strikke.
Strikket dem i et deilig mykt garn "NEPAL".
Gikk med under 100g på ett par.


Pinner:4,5
Garn: 100g Nepal (65% ull og 35% alpaca)


Modellen min er det sikkert noen av dere som drar kjensel på.
Ellinor stiller opp hele helgen for de som trenger en modell her på fjellet:))
Hun er ikke tung å be for å si det sånn.
Teppet hun sitter på her er prosjektet vi i år gir til vertsskapet her på Fjellstova.
Alle de strikkeglade damene har strikket lapper og vi hekler de sammen til et
stort teppe.


Her på fjellet står prosjektene i kø for her blir man inspirert av hverandre.
Så da må jeg finne fram strikkepinnene mine igjen jeg,
så vi får blogges venner:))

Karipia



torsdag 8. september 2011

"Ørska" pulsvanter.

Da er jeg ferdig med mitt første prosjekt på Strikketreffet
"Strikk i Ørska"
Derfor fikk de navnet 

"Ørska" pulsvanter.



Mønster: Eget
Pinner: 3,5
Garn: Falk (100% ull)

Legg opp 48m på pinne nr 3,5.
Mønsteret går over 4 omg.
Pinne1: 2r (strikk den andre rett m først foran den første, så den første og slipp begge maskene av venstre pinne),1 v, 2r, 1v
gjenta ut omg.
Pinne 2: 2r, 1v, 2r, 1v ut omg.
Pinne3: 2r, 1v, 2r (strikk den andre rett masken først bak den første, så den første og slipp begge maskene
av venstre oinne) 1v

Skifter farge hver fjerde omg, så når mønsterrapporten er ferdig skifter man også farge.
Jeg brukte 4 farger, men det velger du selv.
Kan også strikkes ensfarget.
Gjenta mønsteret 16 ganger og da skal du lage åpning til tommel.
Det gjør du ved å strikke 6 omg fram og tilbake,
før du fortsetter rundt de siste 6 omg.
Fell løst av.



Lykke til:))
En takk til Ellinor som stilte opp som modell :))

Da er jeg igang med neste prosjekt og her er det
høy kosefaktor:)

Vi blogges:))

Karipia

onsdag 7. september 2011

Årets happening.

Straks går turen til Ørskogfjellet og årets happening.
Der er vi ca 60 strikkeglade damer som skal tilbringe mange dager sammen.
Strikketøyet er selvfølgelig med,
jeg har vel med 6 prosjekt......hihi
Man vet jo aldri hva man har lyst til å strikke på......
Har også med meg smykkeutstyret mitt,
så det blir laget litt smykker, øredobber og maskemarkører.

Har laget opp 50 magnetbånd som jeg skal ha med også.
Regner med det er noen strikkeglade damer som trenger det iløpet av helgen.


Disse magnetbåndene blir man avhengig av......hihi
jeg har ihvertfall blitt det.
De er superkjekke når man følger med på diagram.


Skulle du også ha lyst til å prøve slike,
kan du bare sende meg en mail.


Nå er kofferten og strikkekurven ferdig pakket
og jeg venter på skyssen min.
Jeg er så heldig å få sitte på med Kristina,
så da kan jeg strikke på hele bilturen:))


Nå må jeg dra,
så jeg ønsker dere alle en flott uke.
Jeg skal ihvertfall ha noen finfine dager nå:))
Dere skal nok få høre hvordan jeg har hatt det:))

Vi blogges:))

Karipia

søndag 4. september 2011

Kan jeg friste med Pavlova?

I dag koser jeg meg på kjøkkenet
med blant annet baking av Pavlova.
En deilig marengskake med frukt og krem.

Og jeg deler gjerne oppskriften med dere,
så kan dere også bake denne fristelsen.

PAVLOVA

4 eggehviter
2,7dl sukker
Dette stivpiskes.
Rør forsiktig inn 1ss maisenna og
1ts vaniljesukker.

Legg marengsen innenfor en sirkel på opptegnet bakepapir.
Den skal være høyere langs kanten (som et rede)

Stekes på 150 grader i 1 time på nederste rille.

Avkjøl marengsen litt før bakepapiret fjernes forsiktig.

FYLL.
3dl pisket fløte,
2 bananer som skjæres i skiver
 5dl frukt/bær.

Legg på litt krem, så bananskivene på midten.
Fyll på med resten av kremen og frukten.
Rasp litt sjokolade på toppen.

Håper det smaker:))

Vi blogges:)

Karipia

Undine

Undine er navnet på enda ett sjal jeg har strikket.
Et søtt lite sjal dette.


Datteren syns jeg har strikket nok sjal nå og mente jeg
kunne finne på noe annet.......
vi får se da:))


Mønster: Undine
Pinner: 4
Garn: Baby Merino


Her er det familiesøndag i dag.
Vi skal kose oss med god mat og kaker,
og guttan skal spille hver sin fotballkamp.

Vi blogges:))

Karipia

lørdag 3. september 2011

Høsten er her.

Ja høsten kom fort i år syns jeg.
Grunnen til at det føles slik er kanskje pga den dårlige sommeren.
Jaja......nå er nå høsten her og det er jo en fin tid det også.
Så vi får nyte den.
Jeg elsker å sitte foran peisen med strikketøyet,
en stor kopp te og mange tente lys:))
Da er det høst:)


Jeg har pyntet inngangspartiet med høstblomster også.
Lyng er vakkert syns jeg,
så det ble både den orginale sorten med rødfarge og den hvite typen i år.


Litt anna pynt har vi selvfølgelig også plass til.......



Og den hvitmalte benken har fått plass foran inngangspartiet.


Ønsker dere alle en fortsatt fin lørdagskveld.
Her skal det koses med tente lys og litt strikking tenker jeg:))

Vi blogges:))

Karipia